, , , ,

Weg met die to-do-lijstjes!

Veel ondernemers vinden het lastig om een goede planning te maken. Ze hebben wel ontelbare to-do-lijsten, het gevoel dat er altijd te weinig tijd is en …. ze hebben vaak geen idee waar ze moeten beginnen.Maar het vervelendste is dat ze aan het eind van de dag balen van al die dingen die ze óók nog hadden willen doen, maar niet hebben gedaan.
En dat is jammer! En misschien is het voor jou ook wel herkenbaar.
Daarom vandaag even een paar stappen om je op weg te helpen.
Ik was ook altijd heel slecht in plannen, dus ik heb het zo eenvoudig mogelijk gehouden!
Zo simpel, dat zelfs ik  –  die stiekem een hekel heb aan plannen –  me er aan kan houden haha.

Stap 1

Begin met het beschrijven van je jaardoelen.
Ik kies er altijd 3.
Om het overzichtelijk te houden.

Dat zijn ‘grote doelen’.
Zoals bijvoorbeeld hoeveel mensen je wilt helpen, hoeveel omzet je daarmee wilt maken.
Of dat je een boek wilt schrijven én publiceren of een vervolgprogramma ontwikkelen en lanceren en aan x aantal mensen verkopen.
Zorg dat je de doelen zo concreet mogelijk maakt. En haalbaar, maar wel een beetje uitdagend :-). En vooral ook heeeeeeel aantrekkelijk!
Daarna ga je kijken welke acties er bij die doelen horen; oftewel wat moet je daar allemaal voor doen.

Bijvoorbeeld als ik dit jaar 100 mensen wil helpen om ontspannen te ondernemen,
dan hoort daar bij dat ik mijn lijst ga vergroten naar 5000, dat ik ga werken aan mijn expertstatus door video in te gaan zetten,
en dat ik 3 keer per jaar een lancering voor mijn succesprogramma ga doen etc.
Dan kijk je wat je in welke maanden moet doen om die doelen te bereiken.
Dus bijvoorbeeld: in welke maanden ga je lanceren? In welke maand is je boek klaar en wanneer ga je die lanceren?

Stap 2

Ik werk daarna altijd per kwartaal en kijk dan welke 3 kwartaaldoelen ik wil halen.
Dat zijn subdoelen die bijdragen aan mijn 3 grotere doelen.
Dus bijvoorbeeld om 5000 mensen op mijn lijst te krijgen, ga ik een zomer business boost pakket maken met andere ondernemers en maken we gebruik van elkaars lijsten.
Ook daar kijk je weer; welke acties horen daarbij?
En ook die dingen zet ik in een schema.

Stap 3

Daarna werk ik uit wat ik per maand en per week moet doen,
en DIE dingen zet ik in mijn agenda.
Dus niet op een to do lijst, nee ik plan het echt in!

Per week zijn dat ook weer 3 dingen waar ik aan ga werken.
En elke dag maak ik een planning voor de volgende dag
Met 1 ding wat bij draagt aan mijn ‘grotere doelen’.
Of dat nou is schrijven aan mijn boek, een video opnemen
of een pagina op mijn website zetten voor een heel tof Sales Seminar 

waarover ik jullie binnenkort alles ga vertellen!
En ja, natuurlijk zijn er dan ook nog andere dingen die moeten gebeuren.
Maar ga eerst hier maar eens mee aan de slag.
Dit gaat je al een heleboel focus geven in jouw business.
Ik hoor graag waar jij komende tijd aan gaat werken!

Fijne dag!

Liefs,
Lisette

PS Kun je geen afscheid nemen van al je to-do-lijstjes? Maak dan een lijst aan in Wunderlist bijvoorbeeld. Je kunt daar dan 1 keer per week even doorheen en kijken wat er gedaan moet worden. En… die dingen zet je dan weer in je agenda!

 

2 antwoorden
    • Lisette Tol
      Lisette Tol zegt:

      Beste Anne, dank voor je reactie! En de tips die je hier leest kun je ook prima gebruiken als je spullen verkoopt. Mijn coaching is in principe gericht op mensen die diensten verkopen, maar veel dingen kun je ook prima toepassen bij het verkopen van producten. Wat voor producten verkoop je zelf?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *